Cada 31 de desembre, els mallorquins recorden els seus orígens com a poble amb la commemoració cívica més vella d'Europa. El ritual de la Festa de l’Estendard ha esdevingut, així, la peça clau d’una memòria fundacional que té el seu inici en la conquista de Jaume I.
La commemoració popular ha mantingut durant segles uns referents essencials que remeten a la fundació històrica de la comunitat, malgrat les acomodacions de les formes externes i dels rituals a unes condicions polítiques canviants. De fet, la festa fins i tot va superar moments traumàtics com l’annexió del regne per Pere el Cerimoniós, les Germanies, la Nova Planta, la centralització del segle XIX o la Guerra Civil.
Aquestes paraules estan tretes del pròleg de Joan F. Mira, del llibre "La Festa de l'Estendard. Cultura i cerimonial a la Mallorca (segles XIV-XX)
I aquí teniu algunes fotografies d'aquesta festa que te lloc a la Plaça de Cort de Palma, cada 31 de desembre i on a la façana de Cort, posen la fotografia d'un home que te tans de nasos, com dies té l'any.